Wat biedt leefgroep1

"Een verruiming van de leefwereld"

Als je kind klaar is om naar school te gaan, zal je op korte tijd veel zien veranderen. Je kleuter wordt zelfstandiger, leert andere kinderen kennen en komt in een nieuwe leefwereld terecht. Een wereld op maat van jonge kinderen, waar ze kunnen spelen, hun verhaal vertellen, luisteren naar anderen, nieuwe dingen maken, samen eten, samen slapen, samen ontdekken...
Het is belangrijk dat de kleuter zich goed voelt binnen de groep, zich aan andere situaties kan aanpassen... zelfstandiger wordt.
Concreet biedt leefgroep 1:- begeleiding door 1 of 2 leefgroepbegeleiders- activiteiten die aansluiten bij de ervaringen en de belangstelling van de kleuters- een dagindeling die op de kleuter is afgestemd met vaste momenten van activiteitjes, spelen, eten,...- een gezellige, kindvriendelijke ruimte met verschillende speelleerhoekjes en met een grote  verscheidenheid aan materiaal en speelgoed- verkenning van de omgeving, uitstapjes. 
In leefgroep 1 leert de kleuter:- weerbaar worden- rekening houden met anderen- niet altijd in het middelpunt van de belangstelling te staan- samen spelen- samen aan een opdracht werken, spelen én leren.
Uit ervaringen, belevenissen en interesses kiezen we meestal samen met de kleuters een thema. De ouders worden hiervan op de hoogte gebracht en dan mogen de kleuters allerlei dingen i.v.m. het thema meebrengen. We diepen het thema verder uit, we brainstormen samen en bedenken allerlei activiteiten die we kunnen doen rond het thema. We maken een themahoekje en zorgen ervoor dat het thema sterk aanwezig is in de klas zodat het goed beleefd kan worden.
De kleuters leren zich op een creatieve manier uit te drukken. Kinderen krijgen de kans om met allerlei materiaal te experimenteren: tekenen, schilderen, kleien, kleven, knippen... maar ze kunnen zich ook uiten in het dansen op muziek, zelf muziek maken, rollenspel...
De kleuters leren zelfstandiger zijn. Als begeleidster kan je onmogelijk op alle plaatsen tegelijk zijn. Kinderen moeten zich zoveel mogelijk zelf leren behelpen: speelgoed opruimen, zelf jas aan- en uitdoen, naar toilet gaan, materiaal op een goede manier hanteren, kleine taakjes uitvoeren zoals; de dieren eten geven, tafels afwassen, de vloer bij de zandbak vegen, brooddozen naar de leefkeuken brengen, een boodschap overbrengen naar een andere leefgroep...
De kleuters leren bewuster omgaan met de tijd.  Ze leren al snel hoe een dag in elkaar zit: onthaal in de kring, kalenders en taakjes, praatronde, bewegingsmomentje, aanbod, toilet, jassen aan, koek en buiten spelen, drankje, vrij in de boekjes kijken, aanbod, kringspelletje, toilet, middag, vrij keuzespel + eventueel specifiek aanbod, opruimen en de dag afsluiten. Ze leren vat krijgen op de tijd en voelen zich daardoor veiliger. 
Ze weten vlug op welke dagen ze naar de Bommel gaan voor een bewegingsactiviteit en dat ze op woensdag gaan zwemmen.
De kleuters leren zich houden aan afspraken en regels. Op school en in de leefgroep gelden andere regels dan thuis. De kleuters leren zich daaraan te houden. Het voordeel is dat de kinderen elkaar helpen herinneren aan de afspraken en regels. 
In onze leefgroep werken we ook met de axenroos en zo leren de kleuters op speelse wijze de sociale vaardigheden (de verschillende omgangsvormen) kennen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten